Przepustnica, potencjometry gazu - Chevrolet
Przepustnica i potencjometry gazu – co warto wiedzieć o tych elementach?
Za dodawanie gazu odpowiada wiele różnych elementów budowy pojazdu silnikowego. Po naciśnięciu pedału mija chwila, zanim jednostka napędowa rozpocznie przyspieszanie. Jedne z najważniejszych części odpowiadających za to są potencjometry gazu i przepustnica. Co warto o nich wiedzieć?
Zarówno przepustnica jak i potencjometry gazu pełnią ważną rolę w procesie zwiększania obrotów jednostki napędowej, a co za tym idzie – przyspieszania pojazdu silnikowego.
Przepustnica - co to jest i do czego służy?
Głównym zadaniem z jakim mierzy się przepustnica jest dozowanie ilości powietrza, które trafia do cylindrów i jest konieczne w procesie spalania. To swego rodzaju zawór, który zamyka się i otwiera podczas naciskania pedału gazu. W wielu samochodach pracuje jeszcze przepustnica wydechu, czyli element regulujący natężenie dźwięku układu wydechowego.
Najczęstsze awarie przepustnicy
Do najczęściej spotykanych awarii związanych z przepustnicą należą:
- Brak reakcji na naciśnięcie pedału – skutkuje powolnym lub całkowicie niemożliwym przyspieszaniem pojazdu
- Zablokowanie przepustnicy w pozycji otwartej – z tego powodu silnik pracuje bez przerwy na wysokich obrotach.
Za usterkę przepustnicy odpowiada często czujnik jej położenia czyli element elektroniczny, regulujący pracę elementu.
Potencjometry gazu - jakie jest ich działanie?
Czym są potencjometry gazu? Każdy z nich działa jak rezystor nastawny, który kontroluje położenie pedału i przekazuje informację o tym do sterownika silnika. Potencjometry pedału gazu wpływają na położenie przepustnicy, automatyczną skrzynię biegów i system ESP.
Najczęstsze objawy awarii potencjometru pedału gazu
Do najczęstszych awarii tych elementów możemy zaliczyć:
- Brak reakcji samochodu na naciśnięcie pedału gazu (silnik nie przyspiesza)
- Kontrolka check engine
- Nierównomierna, przerywana praca silnika w czasie naciskania pedału