Stacyjki, czytniki kart - Mazda
Brak towaru
Brak towaru
Brak towaru
Brak towaru
Brak towaru
Brak towaru
Brak towaru
Brak towaru
Brak towaru
Brak towaru
Brak towaru
Brak towaru
Brak towaru
Brak towaru
Brak towaru
Brak towaru
Stacyjki samochodowe i czytniki kart – poznaj te elementy
To od stacyjki samochodowej zaczyna się cały proces jazdy samochodem osobowym, niezależnie czy za jego uruchomienie odpowiadają stacyjki czytnika kart czy standardowe części, przekręcane za pomocą kluczyka. W jaki sposób funkcjonują te części i jak rozpoznać ich awarię?
Coraz częściej zamiast standardowej stacyjki samochodowej montowane są czytniki kart elektronicznych, odpalających silnik automatycznie po rozpoznaniu chipu wbudowanego w plastikowy element. Spotkasz się jednak również z tradycyjną formą – rozruchu za pomocą kluczyka.
Stacyjki samochodowe i ich działanie w autach osobowych
Niezależnie czy mamy do czynienia z czytnikiem kart czy nasze pojazdy mają stacyjki samochodowe – zasada działania jest podobna. Po wykryciu karty lub przekręceniu kluczyka, element elektronicznie uruchamia zapłon, co uruchamia silnik.
Mechaniczne stacyjki silnika działają jak zamek, który manualnie rozkręca rozrusznik. Z kolei czytnik kart robi to automatycznie, dzięki specjalnym czujnikom. Jeżeli rozpozna on kartę, a właściciel naciśnie przycisk, to ten zacznie kręcić rozrusznikiem. Samochód odpalony.
Jak rozpoznać awarię czytnika karty w samochodzie?
Czytniki kart niekiedy ulegają awariom, polegającym na braku rozpoznawania karty przez moduł sterujący. Jakie są symptomy takiej awarii?
- Auto nie reaguje na kartę, a silnik nie może zostać odpalony – może to świadczyć o rozładowanej baterii w karcie lub zepsutym chipie. Niekiedy winna może okazać się również stacyjka, która nie potrafi rozpoznać karty albo się rozkodowała.
- Na wyświetlaczu pokazuje się komunikat o złej karcie – podobnie jak w przypadku braku reakcji. To najczęściej wina rozkodowanej stacyjki albo samej karty.
Wymiana stacyjki z czytnikiem kart jest niekiedy droższa niż w przypadku standardowych, tradycyjnych wersji z kluczykiem. W niektórych przypadkach nie jest jednak konieczna nowa karta – elektromechanik powinien sparować ją z nowym urządzeniem rozruchowym.