Przepływomierze powietrza (czujniki MAF)

Brak towaru

Brak towaru

Brak towaru
Przepływomierze powietrza – zasady działania i objawy uszkodzenia
Skuteczna praca jednostki napędowej wymaga dostarczenia określonej ilości powietrza w trakcie procesu spalania. Za pomiar tego niezbędnego składnika odpowiada przepływomierz masowy powietrza (zwany także sensorem / czujnikiem MAF) umieszczony w aucie. Co warto wiedzieć o tym elemencie? Jakie objawy dają uszkodzone przepływomierze powietrza?
W ogólnym ujęciu czujniki MAF służą do pomiaru objętości lub masy. W wielu konstrukcjach mechanicznych służą do mierzenia cieczy. W samochodach stosowane są natomiast przepływomierze powietrza.
Jaką funkcję pełni w samochodzie przepływomierz masowy powietrza?
Głównym zadaniem przepływomierza powietrza jest dostarczenie do sterownika silnika informacji o danych związanych z przepływem powietrza. Element ten bada między innymi ilość i masę składnika spalania. Po co stosuje się taki mechanizm? W razie potrzeby sterownik silnika zwiększy lub zmniejszy objętość i masę dostarczanego powietrza, aby ustawić odpowiednie proporcje.
Te są określone przez stechiometrię i wynoszą 14,6 kilograma powietrza (czyli nawet 8500 litrów) na 1 kilogram paliwa. Gołym okiem widać więc, że zapotrzebowanie na ten składnik jest ogromne i przepływomierze masy powietrza dbają, by było ono zagospodarowane.
Jakie są objawy awarii uszkodzonego masowego przepływomierza powietrza?
Główne objawy awarii masowego przepływomierza powietrza to:
-
Zapalona kontrolka Check Engine
-
Brak mocy w silniku, szczególnie podczas przyspieszania
-
Zmiany obrotów silnika bez ingerencji kierowcy
-
Ogromne wibracje na biegu jałowym
Sensory MAF odpowiadają za odpowiednią dawkę powietrza w procesie spalania i awaria tego elementu mocno oddziałuje na jednostkę napędową.
Jakie mogą być skutki jazdy z uszkodzonym czujnikiem MAF?
Jeżeli czujnik masowego przepływu powietrza MAF w naszym samochodzie jest uszkodzony, to należy go natychmiast wymienić. Jazda z niesprawnym elementem niesie ze sobą następujące skutki:
-
Wysokie spalanie – jeżeli do jednostki trafi więcej powietrza, to zwiększa się też zapotrzebowanie na paliwo.
-
Utrudniona jazda, niskie osiągi – brak odpowiedniej ilości powietrza skutkuje niską mocą silnika, a co za tym idzie np. słabym przyspieszeniem.
-
Problem z uruchomieniem silnika – jeżeli przepływomierz przestanie reagować i będzie zamknięty, to powietrze w ogóle nie dostanie się do komory spalania i uniemożliwi zapłon.
-
Możliwość uszkodzenia konstrukcji silnika ze względu na ogromną dawkę powietrza.